Wednesday 12 December 2012

TAUBAT SEBELUM TERLAMBAT




Pandanglah wajah orang yang paling kita sayangi… samada ibu, bapa, suami, isteri, anak-anak atau siapa sahaja. Pasti kita akan berpisah dengannya satu hari nanti. Detik itu pasti datang. Itu janji kita sejak dulu… sanggup datang, sanggup pulang. Kita dan dia pasti berpisah oleh takdir yang dinamakan kematian.

Itulah detik yang paling menyedihkan. Sedih bagi mereka atau kita yang ditinggalkan. Dan lebih sedih bagi kita yang mungkin meninggalkan. Tidak kira siapa yang dahulu, siapa yang kemudian – ditinggalkan atau meninggalkan pasti menggetirkan.

Seorang isteri yang kematian suami… ketika seluruh dan sepenuh hati masih bersamanya. Masih banyak yang perlu diselesaikan – anak-anak, cita-cita dan harapan – tetapi ajal maut datang memutuskan segala dan semua yang kita inginkan. Ya, kita cuma hamba. Pada kita cuma tadbir, pada-Nya segala takdir. 

Namun, kita sering terlupa bahawa satu hari kita pasti pergi meninggalkan segalanya yang ada dimuka bumi..samada kita membawa segunung pahala..atapun selautan dosa..renungkanlah..

Orang Bertaqwa....

Orang bertaqwa ialah orang yang melaksanakan perintah Allah dan meninggalkan larangannya...Terdapat banyak sifat orang yang bertaqwa yang dijelaskan dalam al-Quran..Antaranya 

1. Membelanjakan harta di jalan Allah
2. Mengawal diri ketika marah
3. Memaafkan kesalahan orang lain

Segera Bertaubat Apabila Melakukan Dosa

Sifat orang yang bertaqwa sering menginsafi diri dan memperbaiki apabila mereka terlanjur melakukan perkara yang mendatangakn dosa pada diri...


Cara bertaubat & beristighfar..

Antara perkara yang mencetuskan rasa insaf dan ingin bertaubat ialah Berzikir pada Allah..Berzikir kepada Allah ialah mengingati Allah di dalam hati dan menyebut namaNya dengan lidah..Ini dapat melembutkan hati sehingga boleh menitiskan air mata.

Islam telah menggariskan cara bertaubat :

1. Niat

-menyesal atas perbuatan yang dilakukan 
- berazam tidak akan mengulangi dosa yang dilakukan

2. Ucapan

- Beristighfar dengan menyebut nama Allah
- Memohon maaf atas kesalahan terhadap manusia

3. Tindakan 

- meninggalkan perbuatan dosa yang pernah dilakukan 
- mengembalikan hak orang lain yang diambil 
- meningkatkan amalan soleh dan kebaikan



jom layan lagu dulu..



wallahu 'alam....

No comments:

Post a Comment